Verbouwing Van Gogh museum afgerond

De verbouwing van het Van Gogh museum in Amsterdam is afgerond. Na bijna anderhalf jaar verbouwen, kan het publiek gebruik maken van een nieuwe ingang. Het publiek moet voortaan aan de andere zijde naar binnen, namelijk aan de kant van het Museumplein. De entree aan de Paulus Potterstraat is niet meer in gebruik al publieksingang.

Meer bezoekers

Met de nieuwe publieksingang hoopt het museum het groeiende aantal bezoekers beter te kunnen verwerken. Toen het door Gerrit Rietveld ontworpen gebouw in 1973 geopend werd, had het museum ongeveer 300.000 bezoekers per jaar. Tegenwoordig zijn dat er 1,6 miljoen. “Dat betekent dat er iedere dag rijen mensen op de smalle stoep van de Paulus Potterstraat staan, naast een drukke doorgaande weg. Nu de entree verplaatst is, kunnen we de steeds grotere bezoekersstromen veel beter reguleren”, aldus directeur Axel Rüger.

Multifunctioneel entreegebouw

De nieuwe ingang maakt onderdeel uit van een multifunctioneel entreegebouw met veel glaswerk. In het gebouw zullen ook de balies en de museumwinkel worden ondergebracht. Daarnaast zullen er op de vrijdagavond speciale programma’s voor jongvolwassenen aangeboden worden in de foyer.

Het ontwerp voor het glazen entreegebouw kwam van Kisho Kurokawa Architect and Associates, het bureau van de overleden Japanse architect Kisho Kurokawa. Hij ontwierp de tentoonstellingsvleugel, die in 1999 werd geopend. De verbouwing heeft in totaal 20 miljoen euro gekost. Het grootste deel werd door het Van Gogh museum zelf opgebracht, de rest is via fondsenwerving binnen gekomen. Eerder kreeg het museum ook al een compleet nieuwe inrichting.