Amsterdam krijgt Holocaust Museum

Voor het eerst krijgt Nederland een museum dat specifiek aandacht besteedt aan de Holocaust. De plannen voor het Nationaal Sjoa Museum, verwijzend naar de Hebreeuwse term voor de Holocaust, werden vandaag gepresenteerd. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het museum in Amsterdam moet komen, tussen twee historische panden aan de Plantage Middenlaan.

Het museum zal onder andere aan de bezoekers laten zien hoe de Joden in Nederland tot kort voor de bezetting leefden en hoe ze daarna vervolgens en weggevoerd werden. Daarnaast zal er aandacht besteed worden aan de gevolgen daarvan voor de Joodse families van nu.

Hollandsche Schouwburg en voormalige kweekschool

De oprichting van het nieuwe museum is een initiatief van verschillende partijen, waaronder het Joods Historisch Museum. Volgens de organisatie worden overal in Nederland wel onderdelen van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog tentoongesteld, maar is er nergens een museum waar het hele verhaal wordt verteld. Dat museum gaat er nu dus wel komen, in de Hollandsche Schouwburg en de voormalige Hervormde Kweekschool.

Die gebouwen staan symbool voor de jodenvervolging, volgens Joël Cahen, directeur van het Joods Historisch Museum: “Vanuit de schouwburg zijn 46.000 Joden op transport gesteld. Deze plek staat voor de ellende.

Het gebouw aan de overkant, de voormalige kweekschool, staat voor redding.” Het pand naast de kweekschool diende tijdens de oorlog als opvangplek voor jonge kinderen van wie de ouders waren opgepakt. Medewerkers van de kweekschool wisten zo ruim 600 kinderen in veiligheid te brengen.

Begroting

Het museum zal in 2 fasen opgebouwd worden. Eerst wordt de benedenverdieping van de voormalige kweekschool omgebouwd tot expositieruimte. Door het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg is hiervoor 1 miljoen euro ter beschikking gesteld. Dit deel moet in januari 2016 geopend worden. In totaal is er zo’n 21 miljoen euro nodig om ook de rest van de kweekschool en de Hollandsche Schouwburg te verbouwen.