De Wereld Draait Door krijgt pop-up museum

De Wereld Draait Door krijgt een eigen pop-up museum in Amsterdam. Hierin worden kunstwerken uit diverse depots van verschillende musea tentoongesteld, welke uitgekozen werden door tientallen tafelheren van het programma.

Inmiddels doen er tien musea mee aan het pop-up museum van De Wereld Draait Door, de ‘Vergeten Kunst’ genoemd, maar dit worden er meer, meldt het NRC. De participerende musea lenen kunst uit aan het pop-up museum. De kunst wordt uitgezocht door tientallen tafelheren en -dames van het populaire programma. Onder meer Halina Reijn, Joost Zwagerman, Marc-Marie Huijbregts, Pieter van Vollenhoven en Nico Dijkshoorn zijn gastconservatoren.

Op gevoel

Voor zijn keuzes ging Nico Dijkshoorn af op zijn gevoel, zo vertelt hij aan Omroep Brabant. ‘Ogen een beetje dichtknijpen, voor een kunstwerk gaan staan, en dan páng: kijken.’ Bij elk kunstwerk van zijn keuze hangt een tekst van Dijkshoorn. Schrijver Joost Zwagerman koos specifiek voor schilderijen van stillevens en dode dieren en mensen.

Expositie

Het pop-up museum huist zich in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Presentator van De Wereld Draait Door Matthijs van Nieuwkerk laat weten tevreden te zijn met het resultaat. ‘Het is prachtig, het zijn tien musea onder één dak. Ik kan een gevoel van trots niet onderdrukken.’ Het museum is tot eind mei te bezichtigen.