Nieuwe inrichting voor Van Gogh museum

Het Van Gogh Museum wordt voorzien van een compleet nieuwe inrichting. Vincent van Gogh als mens en als schilder staat in de nieuwe opzet centraal in het hele gebouw. Eerst was er een gescheiden presentatie van zijn werk, tekeningen en tijdgenoten.

In de nieuwe opzet krijgen niet alleen schilderijen een vaste plek, maar ook tekeningen en brieven. Daarnaast krijgen ook de mythes en verhalen die bestaan rondom Van Gogh uitgebreid aandacht. Ook komt er meer aandacht voor de invloed van Van Gogh op andere kunstenaars. Dit wordt gedaan door werken van tijdgenoten (zoals Toulouse Lautrec) er bij te hangen. Daarnaast zal af en toe een kunstwerk dat in bruikleen is tentoongesteld worden. Niet alleen de invloed van Van Gogh op andere professionele schilder wordt getoond, ook zijn invloed op amateurs wordt zichtbaar gemaakt. Dit wordt gedaan met behulp van een digitale slideshow in de foyer.

Vernieuwingsoperatie

“We hebben een nieuwe mijlpaal bereikt”, aldus directeur Axel Rüger bij de perspresentatie. “Het is iets wat we al heel lang wilden. En voor het publiek een nieuwe aanleiding om Van Gogh te leren kennen. Ook als u denkt: die zonnebloemen ken ik wel. Het is nu heel anders.”

De vernieuwde inrichting is onderdeel van een grote vernieuwingsoperatie. Zo wordt er onder andere gewerkt aan een nieuwe entree voor het museum, die in september 2015 geopend zal worden.