Museum over micro-organismen geopend door koningin Máxima

Amsterdam heeft er weer een nieuw museum bij, genaamd Micropia. Het museum gaat over de onzichtbare wereld van micro-organismen. Het museum, dat onderdeel wordt van Artis, werd geopend door koningin Máxima . Aan de opening ging 12 jaar van onderzoek vooraf. In het museum kunnen bezoekers kennismaken met de kleinste organismen op aarde: microben. Een micro-organisme of microbe is een wezen dat te klein is om met het blote oog waar te kunnen nemen, bijvoorbeeld bacteriën en virussen.

3D-kijkers

Het museum heeft als doel meer inzicht te verschaffen in de microwereld en meer mensen kennis te laten maken met de functies en het nut van microben. Om die reden zullen er in het museum ook colleges worden gegeven.

Micropia is het eerste museum ter wereld waar micro-organismen zichtbaar worden gemaakt. Met behulp van speciaal ontwikkelde 3D-kijkers kunnen bezoekers levende microben zien bewegen, eten en zich voortplanten. Ook kunnen bezoekers een bodyscan doen, waarbij ze de micro-organismen in hun eigen lichaam leren kennen.

Schakel wetenschap en publiek

De oprichters van het museum willen een verbindende schakel vormen tussen wetenschap en publiek. Dat is precies de reden dat multinational Koninklijke DSM N.V. als founding innovation partner heeft geholpen om het museum te realiseren. Feike Sijbesma, CEO van DSM, vertelt: “Micro-organismen, zoals schimmels en bacteriën, kunnen het verschil maken voor onze toekomst. Voor ons bij DSM is die wereld bekend terrein. Het is fantastisch dat Micropia voor het grote publiek de sluiter optilt van die wondere wereld van micro-organismen.”

Micropia is dagelijks geopend van 9.00 tot 18.00, op donderdag tot en met zaterdag is het museum tot 20.00 geopend. Tot en met 9 jaar kost een kaartje voor het museum 12 euro, vanaf 10 jaar kost een kaartje 14 euro. Het museum is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.