Leer alles over hennep in het Hash, Marihuana & Hemp Museum

cannabis-museumVandaag besteden we aandacht aan het Hash, Marihuana & Hemp Museum in Amsterdam. Hoewel alleen de naam op het eerste gezicht al veel mensen zal afschrikken, blijkt dat het een museum is waar veel kan worden geleerd over hennep en waar voor velen een geheel nieuwe wereld zal opengaan.

Wie vandaag de dag aan hennep denkt, denkt al snel aan wiet, coffeeshops en blowen. Wie een bezoekje brengt aan het museum zal zich echter al snel realiseren dat hennep een stuk veelzijdiger is en een rijke geschiedenis heeft. De cannabisplant kan worden ingedeeld in 3 soorten: Sativa, Indica en Ruderalis. Deze werden vroeger niet alleen gebruikt als softdrug maar het werden (en worden nog altijd) ook verwerkt in allerlei andere materialen, van papier tot schepen tot auto’s tot kleding. Het werd echter halverwege de 20e eeuw verboden, waardoor velen van ons niets meer van deze geschiedenis afweten.

Hennep is de sterkste natuurlijke vezel en het is daardoor zeer geschikt voor gebruik in allerlei producten. Er is echter lange tijd niets met deze vezel gedaan doordat de vezel werd verboden door de overheid. De tijden zijn gelukkig veranderd en het is tegenwoordig weer toegestaan om industriële hennep te telen. De eigenaar van het Hash, Marihuana & Hemp Museum is een pionier op dit gebied en hij heeft sinds het verbod in Europa in 1989 werd opgeheven al aardig wat succes geboekt met het verbouwen van hennep.

Het Hash, Marihuana & Hemp Museum heeft vorig jaar in Barcelona een tweede museum geopend met de naam Hash, Marihuana, Cañamo & Hemp Museum. In het museum zijn, net als in het Amsterdamse museum, allerlei kunstobjecten en voorwerpen die met hennep te maken hebben te zien en als slagroom op de taart kunnen mensen in het museum zelf ervaren hoe heilzaam medicinale cannabis is.

hashmuseum-bezoekersinformatie