Rembrandt’s vrouw naar Amsterdams museum

We hebben in Nederland veel werk van  ‘onze’ Rembrandt van Rijn hangen, maar lang nog niet alles. Vanaf 2 augustus is er een ‘nieuw’ schilderij van de Hollandse meester te zien in ons land, wat we hier nooit eerder konden bekijken. Een portret van zijn echtgenote Saskia van Uylenburgh komt dan namelijk te hangen in het Amsterdam Museum.

Het portret komt niet in handen van het Amsterdamse museum. Het kunstwerk is namelijk in bruikleen van de National Gallery of Art, dat zich in Washington bevindt. Vanaf begin augustus zal het portret deel uitmaken van Amsterdam DNA, de vaste opstelling in het museum. Niemand kan zeggen het schilderij ooit in Europa te hebben kunnen zien. Het was voor het laatst te zien op een Parijse expositie in1894.

Saskia van Uylenburgh was de eerste vrouw van Rembrandt van Rijn. Ze leefde van 1612 tot 1642 en was van oorsprong een Friese. In 1934 trouwde ze met Rembrandt en samen kregen ze in totaal vier kinderen. Het huwelijk was zwaar en verdrietig. Drie van hun kinderen overleden; alleen Titus overleefde. Saskia van Uylenburgh ging zelf ook vroeg dood. Ze was slechts 29 jaar. Haar lichaam ligt begraven in de Oude Kerk in Amsterdam.

Men denkt dat Rembrandt vrij snel na het huwelijk met het portret begon. Hij heeft er vervolgens enkele jaren later pas afgemaakt. Nog niet zo lang geleden werd het schilderij gerestaureerd.