Ontdek het oude Groningse leven

Deze zomer hoef je met mooi weer niet binnen te blijven zitten. Er is buiten genoeg moois te zien, zelfs qua kunst! Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum en De Menkemaborg in Uithuizen spelen tot en met augustus met korting. Als je het ene museum bezoekt, krijg je een kaartje voor het andere museum voor maar liefst de helft van de prijs.

De twee musea liggen vlakbij elkaar in Groningen. Slechts tien kilometer ligt ertussen. Als je van ver moet komen, is het dus met korting handig om ze allebei te bezoeken. Bij elkaar schetsen ze een goed beeld van het Noord-Groningse leven in de 17de, 18de en 19de eeuw. Een mooie doorsnede door de eeuwen heen dus. In Uithuizen is een voornaam huis uit de zeventiende en achttiende eeuw te zien. In Warffum kun je je in het openluchtmuseum wanen in het dorpsleven van de achttiende en negentiende eeuw.

Dit jaar komen er in Het Hoogeland drie bouwwerken bij. Als eerste is er een stookhut gebouwd die nu te zien is. Een tweede gebouw is een publieksruimte met een museumcafé. De bedoeling is dat aankomende herfst molen De David na restauratie weer geplaatst zal worden.