De nieuwste vorm om kunst te presenteren

De 	nieuwste vorm om kunst te presenteren

Musea staan vol met kunstwerken, sommige wel eeuwenoud. Doordat sommige kunstwerken eeuwenoud zijn wordt het materiaal ontzettend kwetsbaar en is het mooi houden van deze kunstwerken een enorm moeilijk taak.

Daarnaast wordt er regelmatig gewisseld van collecties in diverse musea. Wat wil zeggen dat collecties moeten reizen en soms wel ellenlange afstanden afleggen. De omgeving waarin kunst wordt bewaard is van kritiek belang. Zo moet deze een bepaalde temperatuur hebben en sommige kunstwerken mogen niet overbelicht worden door bijvoorbeeld flitsen. Kortom het in staat houden van eeuwenoude kunstwerken is zo makkelijk nog niet.

Voordeel is wel naarmate de tijd verstrijkt wordt er nieuwe kunst gemaakt met betere en andere materialen. Het meest kwetsbare materiaal blijft na jaren nog steeds papier. Toch is papier een van de belangrijkste basis materialen om kunst op te presenteren. Een van de kunstdisciplines die tot voor kort niet onder het gebruik van papier uit kon komen is Fotografie. Het is vaak van essentieel belang om foto’s af te drukken, mochten deze op een mooie manier gepresenteerd willen worden. Echter hebben de allernieuwste technologieën ook daar een oplossing voor bedacht. Tegenwoordig is het dan ook gangbaar om foto’s op aluminium of plexiglas te laten drukken. Deze manier van drukken zijn niet alleen een unieke manier om een collectie te presenteren tegelijkertijd is deze techniek erg duurzaam. De kleuren en diepte van de foto’s komen op deze manier beter uit en daarnaast kunt u de foto jaren bewaren.

De houdbaarheid datum van deze materialen in het algemeen zijn dermate verbeterd waardoor kunstwerken tegenwoordig jarenlang bewaard worden zonder dat daar speciale maatregelen voor moeten worden getroffen.

Een ander goed voorbeeld van moderne kunst is het MOMA dat nu zijn collectie uit gaat breiden met videogames.  Videogames zijn al langer een onderwerp van discussie binnen de kunstsector. Veel critici zijn van mening dat videospellen absoluut geen vorm van kunst zijn, echter zijn de meningen daar blijkbaar over veranderd. Een van de meest gerenommeerde musea in de wereld: Museum of Modern Art in New York heeft besloten haar collectie uit te breiden met videogames.  Beginnend met 14 titels die de basis gaan vormen voor de videocollectie is het MOMA van plan deze steeds verder uit te breiden. De naam van dit nieuwe project is dan ook ‘The Art of Video Games’.

Bron: Wel