Augmented Reality in het museum

Kunst en technologie, boeken kun je er vol over schrijven. En boeken zijn er al vol over geschreven. Terecht, natuurlijk: maar weinig kunstvormen maken gebruik van methodes die niet ooit golden als ‘technologie’. Maar we willen hier niet soebatten over de definitie van ‘technologie’. We willen kijken naar dé spannendste ontwikkeling in de kunstwereld sinds de uitvinding van moderniteit: augmented reality.

Het gekke is, dat we het hier niet eens willen hebben over augmented reality als kunstvorm, maar als dé manier om kunst, en musea, op een manier te beleven die net zo nieuw als opwindend is. Simpel gezegd is augmented reality, of AR, een technologie die op welke manier dan ook informatie toevoegd, of projecteert, in de realiteit. Verschillende musea hebben er al meer of minder succesvol mee geëxperimenteerd, maar veel meer experimenten zullen nodig zijn om alle facetten van AR te leren benutten zodat een museum bezoek ook voor de jonge, snel afgeleide generatie een avontuur wordt.

Want dát is de echte toegevoegde waarde: terwijl je kijkt naar een kunstwerk, in wat voor vorm dan ook, tegelijkertijd álle achtergrond informatie over het werk, de maker, de rol van beiden, kunnen opzoeken en lezen en beleven. En dit alles als een soort toegevoegde ‘laag’ die bovenop de normale realiteit wordt geprojecteerd.

Hoe gebeurt dit dan? Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een dergelijke projectie te bewerkstelligen: van sci-fi-achtige methodes zoals het rechtstreeks projecteren op het netvlies, tot meer hedendaagse voorwerpen zoals een bril waar aan de binnenkant informatie wordt getoond. Nóg laagdrempeliger is de smartphone. Iedereen loopt tegenwoordig wel met een iPhone of een Samsung Galaxy S3 smartphone op zak. Aangezien deze toestellen voorzien zijn van een prachtig scherm, verschillende manieren om de lokatie van de drager te bepalen, en een camera, kan de gewenste informatie dus op het scherm bovenop de normale realiteit, die door de camera gefilmd wordt, geprojecteerd worden.

Duizelt het nog niet? Gefeliciteerd! Voor de gemiddelde, ouderwetse museum bezoeker klinken de toepassingen van AR té vaak nog als futuristische hokuspokus. Maar dit gaat veranderen, let maar eens op!